Versliam žmogui, siekiančiam pradėti savo verslą, tai padidina tikimybę išlikti rinkoje tris kartus, lyginant su savarankiškai pradėtu verslu. Sėkmingo verslo savininkui leidžia pasiekti itin sparčią plėtrą, kartais atidarant kelis padalinius per dieną.
Franšizavimas, kaip verslo modelis, remiasi bendradarbiavimu tarp sėkmingos verslo koncepcijos savininko ir verslaus žmogaus, norinčio pradėti savo verslą. Franšizavimas leidžia sėkmingam verslininkui surasti motyvuotą verslo partnerį, kuris už tam tikrą mokestį gauna teisę naudoti prekės ženklą ir verslo valdymo patirtį, atidarant savo padalinį.
Verslininkui, pasirinkusiam franšizavimą kaip plėtros būdą, sukuriama tvirta pagrindinė bazė greitai plėtrai ir stabilus pajamų šaltinis. Franšizę įsigyjantis asmuo gauna franšizės paketą, leidžiantį išvengti naujo verslo koncepcijos kūrimo klaidų ir didelių išlaidų. Franšizės pakete taip pat yra profesionalios konsultacijos, kurios padeda greitai ir užtikrintai pradėti savo verslą.
Franšizavimo terminologija
Franšizavimas – verslo plėtros modelis, kuriame franšizės davėjas už tam tikrą mokestį suteikia franšizės gavėjui teisę naudoti savo sukurtą verslo sistemą, praktinę patirtį ir verslo skiriamuosius ženklus.
Franšizė – tai konkreti verslo koncepcija, kurią sudaro verslo sistema, praktinė patirtis (know-how) ir teisės į verslo skiriamuosius ženklus. Franšizė už tam tikrą mokestį perduodama franšizės gavėjui.
Franšizės davėjas (angl. franchisor) – įmonė arba fizinis asmuo, kuriam priklauso franšizuojamas verslo modelis ir kuris suteikia franšizės gavėjui teisę jį naudoti.
Franšizės gavėjas (angl. franchisee) – įmonė arba fizinis asmuo, kuris pagal franšizės sutartį gauna teisę naudoti franšizės davėjo verslo modelį, praktinę patirtį ir skiriamuosius ženklus.
Franšizavimo kaip verslo modelio privalumai
Privalumai franšizės davėjui
- Sparti plėtra. Franšizės padalinio atidarymas ir veikla finansuojami franšizės gavėjo lėšomis. Franšizės gavėjas rūpinasi padalinio atidarymu ir didžiąją dalį darbų atlieka savo žmogiškaisiais ištekliais, todėl franšizės davėjui nereikia didelių investicijų ir administravimo išlaidų.
- Motyvuotų žmonių pritraukimas. Franšizės gavėjas investuoja į savo verslą ir yra labiau motyvuotas siekti geresnių rezultatų nei samdomi vadovai.
Stabilūs pinigų srautai. Franšizės gavėjas moka pradinį mokestį ir periodinius mokesčius, kurie sukuria nuolatinius ir prognozuojamus pinigų srautus franšizės davėjui. - Mažesnė plėtros rizika. Franšizės gavėjas geriau pažįsta vietinę rinką, todėl franšizės davėjui sumažėja rizika plėtojant verslą tarptautiniu mastu.
- Tinklo vertės augimas. Plečiantis franšizės tinklui, didėja prekės ženklo žinomumas ir vertė, kas pritraukia daugiau potencialių franšizės gavėjų ir investuotojų.
- Masto ekonomija. Didėjant franšizės gavėjų skaičiui, didėja ir masto ekonomijos efektas tiekimo, rinkodaros ir inovacijų srityse.
Privalumai franšizės gavėjui
- Patikrintas verslo modelis. Gavėjas gauna išsamius verslo veiklos standartus, praktinę patirtį, tiekėjų tinklą ir kitus verslo veiklą palengvinančius instrumentus.
- Lengvesnis finansavimo pritraukimas. Franšizuojamo verslo koncepcija jau yra išbandyta, todėl lengviau pritraukti investicijas.
- Davėjo patirtis ir pagalba. Franšizės gavėjas gauna visas verslo valdymo instrukcijas ir kasdienes konsultacijas, kas leidžia greitai perprasti verslo specifiką.
- Prekės ženklo žinomumas. Gavėjas gauna teisę naudoti žinomą prekės ženklą, kuris pritraukia klientų srautus. Net jei prekės ženklas yra nežinomas, franšizės davėjo know-how rinkodaros srityje padeda pasiekti reikiamą klientų srautą per trumpą laiką.
- Masto ekonomija. Franšizės gavėjui suteikiama galimybė bendradarbiauti su tiekėjais, kurie tiekia produktus/paslaugas visam franšizės tinklui, leidžiant užtikrinti mažesnes kainas.